O “prečo?”


Vesmír je komplikovaný. Všetko má vraj svoju príčinu, všetko má nejaké následky, poznáte to, efekt motýích krídel, to aby sa človek s prepáčením bál poškrabať na zadku, aj keď sa práve nikto nepozerá.

Boh vie všetko, hovoria. Bytosti majú inú perspektívu, hovoria. Karma ťa vidí, hovoria.

Je to na riť, hovoria.

Nervózne sa obzerám, v hlave sa mi všetko pomiešalo a strácam nádej, že sa to niekedy dá do poriadku. Predstavujem si čudné veci, trhám korene prerastené do cudzej duše a potom v duchu nariekam, pretože vesmír je obrovský a ja – krpatá, sama a krpatá, ani na kuchynskú linku poriadne nedočiahnem. Mysleli sme, že ešte vyrastieš…

Sníva sa mi o Dalajlámovi, vysvetľuje mi niečo a vo sne tomu i chápem. Usmieva sa na mňa a po prebudení si pamätám len toľko, že v tom sne svietilo slnko zo starých fotografií, takých tých, čo sme kedysi fotili na film nekvalitným foťákom. V dobe, kedy bolo všetko oveľa ťažšie a predsa jednoduchšie.

Sníva sa mi, že sa opäť balím na cestu. Na Cestu. Radím sa s ľuďmi, s pútnikmi, berieme to vážne. Stan si určite beriem, hovorím a pripínam ho na batoh, veľký, zelený a trojmiestny, kúpili sme ho v skutočnom svete s Bývalým  – je ťažký, a ja i vo svojich snoch cestujem sama…zobudí ma telefonát a ja zmätene premýšľam, načo by mi bol preboha v Indočíne stan a navyše pre troch? Veď hocikde prenocujem za dva – tri doláre…

Ten stan v skutočnosti na leto požičiam priateľom, na festival. Beztak mám dva. (Jeden a pol.)(Malo to byť pol a pol…na oba sme sa zložili, no napokon…) Beztak si do Ázie nevezmem ani jeden.

Dnes pozháňam niekoľko pečiatok, odovzdám prihlášku na štátnice, vyzdvihnem si rozhodnutie o pridelení prospechového štpendia a zhlboka sa nadýchnem. Predtým, než sa vrhnem do čítania článkov z kurzu, kde nie som prihlásená, no do ktorého som sa nachomietla tak nejak…asi sa to nedá nazvať náhodou.

Príčiny, príčiny. Prečo som tu, prečo som ešte stále tu? Prečo som tu?

Buddha vie všetko, hovoria. Znamená to, že vie aj mňa? Ale Buddha je nedosiahnuteľný a kalijuga* ešte stále ďaleko, hoci aj bližšie než včera. Dharma* vraj zo sveta už celkom vymizla.

Jazyk mám rozhryzený, nechty rozštiepené a dolámané. Chytám si tvár, striasa ma, píska mi v ušiach, pijem čierny čaj, hoci je po polnoci.

Sedím v tieni bezmocnosti a potláčam maniere hypersenzitívnej mrchy.

Dbám na to, aby som text členila na odstavce. Vypovedá to niečo o stave mojej duše? Možno nie, možno nemám dušu, ak sa dá veriť tomu pánovi z Indie. Možno mám len rada odstavce. Zátvorky. Chlieviky. Zásuvky. Krabičky. Systém. Protiklad k tomu chaosu, ktorý panuje v mojom…čom? Vnútri? Živote? Okolí?

Ale…prečo? Len preto, že niekde nejaký motýľ zamával krídlami…

*kalijuga je termín z hinduizmu, označuje posledné obdobie dejín, kedy je svet v naprostom rozvrate a nič nefunguje; toto obdobie predchádza zániku sveta. Potom všetko vznikne nanovo, v dokonalosti, ktorá časom dospeje do ďalšej kalijugy, svet zanikne a vznikne nový a…

*dharma je v buddhistickom kontexte učenie, ale je to aj absolútno a jedno z Buddhových tiel. Dharmu do sveta prináša buddha, keď sa na ňu zabudne a je prekrútená, zrodí sa do sveta nový buddha, ktorý ju opäť objaví a prinesie ľuďom…na čas. Momentálne sa čaká na nového buddhu menom Maitreya.

Čakať, čakať, stále čakať – na koniec sveta, na vytratenie sa dharmy, na príchod buddhu, na ráno, na parúziu…na pondelok, lebo až od pondelka sa začína cvičiť, držať diéta, skoro vstávať, učiť sa, myslieť pozitívne, chodiť pešo do práce, nehrýzť si nechty, žiť, v pondelok sa začína čakať na piatok…čakať, čakať na hneď teraz, na tu a teraz…načo, prosím? Zabudla som…

8 thoughts on “O “prečo?”

Čo vy na to?

