Prekliatie priemernosti


Najväčšou frustráciou v živote nie je byť obyčajný; je to uvedomovať si svoju priemernosť. Hlúpi ľudia podľa výskumov majú sklon preceňovať svoje schopnosti a ani zlé výsledky ich neprivedú k sebareflexii; géniovia trpia depresiou, klesajúc pod tiahou všetkých problémov sveta, ktoré si až príliš dobre uvedomujú, lenže vďaka svojej genialite niekedy vedia nájsť na tieto problémy riešenia.

Ale čo obyčajný človek? Relatívne inteligentný, relatívne nadaný, relatívne vnímavý, ale stále len relatívny. Svoje schopnosti odhaduje relatívne správne. Isto ste už o takom výskume počuli.

Dlhé roky som bola obklopená nadpriemerne nadanými ľuďmi, v ktorých kolektíve som sa cítila ako to povestné neohrabané škaredé káča.

Dnes sa pohybujem medzi zmesou hlupákov, inteligentov i géniov, hajzlíkov i dobrosrdečných, viac či menej vnímavých…a bolestne cítim, že hoci som lepšia než mnohí, som jednoducho…zúfalo zadubená. Niežeby som nemyslela. Ale myslím pomaly. Po…ma…ly…

Učím sa na štátnice. Hoci som od prírody zvedavá, mám mizernú pamäť. (To sa mi zdá obzvlášť nefér.)

A tak mi neostáva nič iné, len pozerať do papierov dlhšie a uprenejšie než ostatní a pri poznámkach typu “To bolo ľahké, to som sa naučila za týždeň!” sťažka prežrieť zlostnú slinu. Štve ma, keď ľudia, ktorých nemám rada, pracujú rýchlejšie a efektívnejšie než ja. Irituje ma, keď neviem spamäti banálne informácie.

Ak aj vy štátnicujete či ste inak konfrontovaní so svojimi schopnosťami, zaspievajte si so mnou:

Proč já jen na tu školu lez, když nevymyslim vynález…

A čo potom my humanitní? My študenti mizerných mrňavých zbytočných odborov, všetkým na smiech, čo sa na štátnice učíme toľko, čo iní na jednu skúšku a ešte máme odvahu si ťažkať?

Dnes mám deň lúzer. Reči o tom, ako je každý človiečik výnimočný a má svoje miesto pod Slncom, radšej prehltnite, nie sme tu propagandistický spolok.  Go on, postupujte ďalej do voza, otváram diskusiu.

Milí moji, ako ste na tom s odhadom vlastných síl vy?

10 thoughts on “Prekliatie priemernosti

  1. naozaj nahovno, co ti poviem, ja musim napisat motivacny list tak, aby maceli niekam prijat a myslim ze cim viac ich poslem tym viac budu klesat moje naroky na vysnivanu pracu. ale neboj sa, vsetky maju pred stackami depky, ved si ma videla, co za cirkus som robila a aka som bola teatralna ale nakoniec- profaci tiez nemaju chut vas vidiet v auguste znovu.
    btw ja si myslim ze priemernych je cela kopa (hnoja) ale ty rozhodne nejsi a este by ma zaujimalo ktori boli ti nadpriemerne nadani??? viac nez ty teda? asi nemyslis rodinny kruh, ci?

    • No sak vsetci moji spoluziaci zo strednej…polka studuje v zahranici, jedna teraz ide na Cambridge, dalsia ide cez leto do Pakistanu nakrucat volaky dokument…eh a tak podobne. Enough na to, aby mal clovek pocit, ze je neschopny.

  2. Bude to zniet pateticky, ale normalne mi napadlo: “Viem, ze nic neviem.”
    Myslim si, ze som dobra, ale niekedy mam pocit, ze to vobec v tomto svete nestaci…dnes rano som prave na to myslela…

  3. ach, ani mi nehovor, moji bývalí spolužiaci (aj terajší) sú megaúspešný, každý študuje dakde v piči riti (ok, tak v anglicku) a ja sa tu teším z toho… vlastne, momentálne sa neteším z ničoho, lebo mám ťažké štádium depky nad tým, že minulosť už nikdy nezmažem a celé je to nejak nakokot. A inak si o sebe myslím, že by som zvládla čokoľvek keby som nebola aspoň z polovice taká lenivá a spomalená ako som, čiže môžem ísť akurát tak do riti :D a podľa mňa ty si super a hrozne moc inteligentná, inak by som sa s tebou ani nebavila! :D

  4. a pockaj ked budes taka stara koza ako ja. vsetci budu Phd a Mudr a neviem co a popri tom budu mat rodinu a dom a nejaky vynalez a ja si pridem jak pitcha, lebo mam asistensku poziciu a moja slava zhasla maturitou

Čo vy na to?

