Nespavé noci


If you were the ocean and I was the sun
If the day made me heavy and gravity won
If I was the red and you were the blue
I could just fade into you

(Leslie West, Fade Into You)

Je daždivo. Il pleure dans mon coeur, vybásnil klasik Verlaine a odvtedy sa všetci romanisti trápia, ako to preložiť bez vysvetliviek. Nič to, jeho báseň sa k novembrovej melanchólii hodí ako riť na šerbel   ucho k Vincentovi   babka k dedkovi   …ježiš, tak dnes bez metafory. Tak! Hodí sa ako Ježiš k Judášovi.

Možno od zimy a možno od bôľu, na chrbtoch rúk sa mi robia ranky. Prekvapene sledujem, ako sa odrazu na koži objaví fliačik, rozbolí sa a sčervená a o pár hodín sa zmení na chrastičku. Prejde niekoľko dní a po malej stigme ostane jazvička. Už mám také zo štyri. Dnes som načala štvrtý plátok Thiaminu a moje prsty azda čochvíľa opäť budú pripomínať ženské ruky, hoc aj práčkine. Brušká zmäkli a prestali ľadovo praskať, kožička okolo nechtov prestala krvácať.

If you were a window and I was the rain
I’d pour myself out and wash off the pain
I’d fall like a tear so your light could shine through
Then I’d just fade into you

Testy ukázali, že netrpím žiadnym neduhom, ani pohlavne prenosnou chorobou a tak sú moje subjektívne pocity asi len pozostatkom z vypätých týždňov strávených bojom s dengue vírusom. Pomaly sa snažím opraviť pokazené telo, ale nesnažím sa dosť. Nespím a skoro vstávam, skoro každý deň hľadím na obrazovku a čakám, kým o jednej – pol druhej zasvieti zelená bodka. Novio má o šesť hodín viac a tak ho môžem ráno zastihnúť. Čítam rozprávky a nahrávam ich na diktafón, aby si ich mohol púšťať, keď sa mu to hodí. Leží doma so zápalom pľúc (dúfam, lebo inak by to ešte mohol byť týfus) a ja robím všetko, čo môžem, aby sa cítil aspoň o trochu lepšie. Keď som bola chorá, Novio sa postaral o všetko. Neoplácam mu rovnakou mincou. Ale Novio na všetko hovorí: “Jasné, že to prežijem, ja som Kolumbijčan!”

Včera som stála pri dreze a popri umývaní riadu sa rozprávala s bohom.

“Keď chceš,” ponúkala som, “vymením malíček za Noviove zdravie. Ale nafurt! Ber, alebo nechaj tak. Normálne, keď mi dozajtra odpadne, budem vedieť, za čo. Alebo nás podeľ. Ja si môžem ochorieť, má sa o mňa kto postarať.”

Dôvodila som takto niekoľko minút. Boh mlčal. Môj malíček mu je asi nanič. Zato mne sa zíde pri hre na klavír.

In your heart in your head in your
arms in your bed under your skin
Til there’s no way to know where
you end and where I begin

Novio vykašliava krv a ja mám v hrdle guču. Sme jeden organizmus a cítime spolu dobré, aj zlé. Chceme splynúť a skryť sa pod jednu spoločnú kožu. Spolu nám je dobre, ale spolu nás aj bolí. Sme ako dvojčatá, osamote nie sme nič, no spolu sme pod ochranou kúziel.

I wanna melt in I wanna soak through
I only wanna move when you move
I wanna breathe out when you
breathe in then I wanna fade into you

Trápim sa preňho a veľa sa usiťujem, či ešte žije. Jeho byt vyzerá ako taká nora, všade šaty a kapesníky a neporiadok, sieť proti komárom prevesená cez okno. Hľadám na internete príznaky a spôsoby liečby, babské recepty a účinné látky. Med, cibuľa, cesnak, amoxycilín, acetylcysteín, paracetamol, ovocie, džús, čaj, zázvor… Pretrepať, nemiešať. Nechoď do školy, vyspi sa. Unavene ma sleduje červenými očami, keď argumentujem v prospech antibiotík, hoci už dopredu viem, že zbytočne. V úlohe krku, ktorý hýbe hlavou, zväčša žalostne zlyhávam. Pociťujem odpor k potláčaniu individualizmu. Nech si každý, ako si chce. Lenže niektoré rozhodnutia môžu mať následky, s ktorými sa nikto nechce zmierovať a ja u môjho Novia najmenej. Bolím sa oňho; Novio je z tých, čo sa sami o seba nikdy neboja, to máme spoločné. Sme jednej krvi a inak to ani nedokážeme.

If I was just ashes and you were the ground
And under your willow they laid me down
There’ll be no trace that one was once two
After I fade into you

Ako sa ale nestrachovať, keď nemáte dosah ani na to, či má váš Novio dosť teplého čaju?

3 thoughts on “Nespavé noci

Čo vy na to?

